Friday 10 March 2017

Merawat Diabetes/Kencing Manis

Zaman sekarang ni, bilangan pesakit diabetes semakin bertambah. Khususnya kita di Malaysia di mana kadar obesiti adalah antara tertinggi, menyebabkan juga pesakit diabetes bertambah. Penyakit diabetes menyebabkan pelbagai komplikasi lain seperti sakit jantung, strok, darah tinggi dan buah pinggang.

Oleh itu, adalah sangat penting untuk kita mencegah penyakit ini.

Cara Mencegah dan Merawat Diabetes / Kencing Manis
1. Bersenam


Bersenam dapat mengurangkan risiko diabetes jenis 2 sebanyak 58%. Walaupun anda telah pun menghidap diabetes, adalah sangat baik untuk senaman ini dapat dibuat sekurang-kurangnya 3 kali seminggu. Manfaat senaman juga sangat banyak.

2. Pemakanan Seimbang

Diet bagi pesakit diabetes haruslah pemakanan yang kaya dengan nutrien, rendah lemak dan sederhana dalam kalori. Ia adalah makanan yang sihat untuk sesiapa sahaja. Satu-satunya perbezaan adalah bahawa anda perlu memberi perhatian yang lebih kepada beberapa makanan terutama berkaitan karbohidrat dan gula.
Pilih makanan rendah GI untuk mengawal kandungan gula dalam darah. Makanan GI rendah adalah makanan yang tidak lebih dari 55. Contoh makanan tinggi GI adalah roti putih, nasi putih dan lain-lain. Makanan tinggi GI menyebabkan gula dalam darah meningkat secara mendadak. Selepas 30 minit hingga sejam akan mula rasa mengantuk. Contoh makanan rendah GI termasuk sayuran, roti gandum penuh, oren, kacang soya.

Kacang soya adalah GI rendah. Ia membantu memberikan tenaga tanpa meningkatkan gula dalam darah. Contohnya ESP dapat membantu mengawal paras gula dalam badan dan membekalkan tenaga berpanjangan. GI bagi ESP adalah 39 sahaja, sangat rendah berbanding tembikai, kentang dan nasi putih. Sebab itu anda takkan rasa cepat letih berbanding anda mengambil nasi putih. ESP akan melepaskan gula ke dalam darah secara perlahan. Justeru ESP sangat sesuai kepada mereka yang ada masalah diabetes sebagai makanan gantian atau mereka yang ingin mencegah paras gula tinggi.

3. Pengambilan Asid Lemak Omega 3

Selalunya paras kolestrol dan tekanan darah naik akan meningkatkan serangan jantung. Disebabkan itu dengan pengambilan minyak ikan omega 3 akan dapat membantu meningkatkan tahap trigiles, iaitu sejenis lemak dalam darah dan mengekalkan kesihatan jantung.

Minyak ikan kami iaitu Omega Guard mempunyai 2 keistimewaan:


a. Mempunyai ketulenan yang tinggi
Menjalankan proses penyulingan molekul berperingkat justeru dapat menapis bahan berbahaya contohnya bahan logam seperti lead, plumbum dan merkuri (boleh merosakkan sel otak). Dengan mengamalkan minyak ikan Shaklee, anda tidak perlu risau masalah kontaminasi jadi ia turut sesuai untuk ibu hamil dan kanak-kanak.
Minyak ikan Omega Guard juga menapis lemak yang tidak sihat contohnya transfat (selalunya dijumpai dalam planta atau marjerin, planta menyebabkan kolestrol meningkat dan meningkatkan risiko serangan jantung).

b. Membekalkan lebih EPA dan DHA
Omega Guard membekalkan lebih EPA dan DHA berbanding jenama lain. Setiap hidangan omega (3), anda akan mendapat 90% EPA dan DHA. Berbanding jenama lain, hanya membekalkan 30-50% EPA dan DHA sahaja

4. Makanan Tinggi Kromium

Kromium adalah mineral yang membantu insulin supaya insulin bekerja lebih efektif dan membantu sel badan bertindak balas dengan insulin dengan lebih baik. Dengan kromium ini dapat mengekalkan tahap gula yang sihat.
Kromium boleh didapati daripada gandum, sayuran, telur kuning. 

Supleman daripada Shaklee untuk menambahkan tahap kromium dalam badan iaitu Vitalea. Bukan sahaja kromium, Vitalea juga mengandungi vitamin lain yang diperlukan tubuh, sebab itu ia digelar multivitamin.

18mg zat besi dalam setiap sajian (2 biji), penting untuk ibu hamil untuk hb yang stabil. Dengan teknologi microasid folik berpaten, Vitalea akan larut dalam darah anda lebih cepat.

5. Diet Yang Tinggi Dengan Polifenol Tumbuhan

Polifenol boleh membantu rencatkan AGE protein. AGE protein adalah gabungan gula berlebihan dan protein. AGE mempercepatkan penuaan dan meningkatkan risiko penyakit berkaitan penuaan lain. Contohnya diabetes.
Polifenol tumbuhan adalah sejenis bahan kimia semulajadi dalam tumbuhan dan buah-buahan. Vivix dengan 1 sudu kecil anda akan dapat 15 jenis polifenol dan resveratrol. Resveratrol adalah sejenis polifenol tumbuhan.

Bahan utama Vivix adalah purple carrotanggur muscadineelderberry, polyganum cuspaditum. Kajian menunjukkan bahan polifenol dalam tumbuhan boleh menbantutkan sebanyak 90% pertumbuhan AGE protein dalam badan berbanding resveratrol biasa dalam pasaran. Resveratrol biasa hanya 30% AGE protein dibantutkan.
Kuasa dan fungsi Vivix lebih kuat berbanding resveratrol biasa.

6. Pengambilan Asid Lemak Omega 6

Pesakit diabetes memerlukan asid lemak sihat iaitu GLA (gamma-Linolenic acid). GLA sangat penting sebagai agen anti radang. Ia dapat mengurangkan simptom sakit saraf kepada pesakit diabetes. Bagi pesakit diabetes, GLA membantu
§  Mengurangkan kekebasan dan kesakitan tapak kaki dan tangan
§  Memelihara kesihatan sistem saraf
§  Mengurangkan risiko kaki dan betis

 GLA juga boleh diperolehi dari sumber lain contohnya
§  Blackcurrent oil (setitis hanya memberikan kepekatan sebanyak 15-20% sahaja)
§  Evening Primrose – memberikan 7-10% kepekatan sahaja


GLA Complex daripada Shaklee pula adalah daripada ekstrak bunga borage dan memberikan kepekatan GLA paling tinggi berbanding yang lain. Setiap titis memberikan 17 – 25% GLA.

7. Pengambilan Vitamin B6 dan B12

Vitamin B adalah makanan tambahan diperlukan pesakit diabetes untuk mengurangkan masalah sakit saraf di kalangan pesakit diabetes. 

Di Shaklee, kami mempunyai B Complex yang mengandungi semua 8 jenis vitamin B yang diperlukan. Selain itu ia ditambah sistem penyerapan bioaktif berpatent iaitu ia sangat mudah larut di dalam badan.
Selalunya vitamin B jenama lain dipasaran mempunyai kadar penyerapan yang sangat rendah. Penyerapan lemah menyebabkan badan tidak dapat menyerap vitamin B sebaiknya.

8. Pengambilan Vitamin C

Pengambilan vitamin C adalah untuk mengurangkan level sorbitol. Sorbitol adalah sejenis gula yang tidak dapat ditukarkan kepada tenaga. Sorbitol akan terkumpul di dalam sel, mengakibatkan ia menjejaskan sel anda contohnya sel mata, sel buah pinggang dll.
Pengambilan vitamin C dapat mencegah gula dalam darah daripada ditukarkan kepada sorbitol, sebaliknya ia akan ditukarkan kepada tenaga.

Vita C Shaklee adalah 500mg bagi setiap tablet. Ini penting untuk sistem penyerapan berterusan iaitu membantu memastikan vitamin C akan dilepaskan sebanyak 100mg ke dalam badan, setiap jam. Ditambah dengan 120mg bioflavonoid ia dapat melindungi tablet vitamin C daripada aktiviti oksidasi dan seterusnya meningkatkan vitamin C.

9. Tingkatkan sistem imun

Sistem imun akan rendah disebabkan oleh kepekatan darah yang tinggi mengakibatkan pesakit diabetes yang sakit atau luka, sukar untuk sembuh. Dengan pengambilan Nutriferon, ia dapat menguatkan sistem imun anda dengan menggalakkan pengeluaran interferon secara semulajadi dalam badan.

Interferon umpama security guard dalam bank, interferon akan diaktifkan apabila sel diserang oleh virus atau bakteria. Interferon akan mewujudkan sistem imun untuk menghapuskan bakteria dan virus yang menyerang badan.


Kepada pembaca yang ingin mendapatkan set diabetes Shaklee, boleh lah terus hubungi kak ja.

 Hubungi kak ja untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Pengedar sah Shaklee kawasan Port Dickson, Seremban, Senawang dan Seluruh Malaysia

Feiza Aziz
ID : 1004954
Fb Page : Nutrisi Terbaik
Call/SMS/Whatsapp/Telegram : 60196175288
COD : Port Dickson,Seremban,Senawang












No comments:

Post a Comment