Friday 1 March 2019

Rawatan Penyakit Talasemia


Talasemia merujuk kepada penyakit kecacatan darah. Talasemia ni boleh diwarisi dari ibu atau bapa kepada anak. Kecacatan gen menyebabkan hemoglobin dalam sel darah merah menjadi tidak normal.


Perbezaan antara darah normal dengan darah pesakit talasemia




Mereka yang mempunyai penyakit Talasemia tidak dapat menghasilkan hemoglobin yang mencukupi dalam darah mereka. Hemoglobin adalah bahagian sel darah merah yang mengangkut oksigen daripada paru-paru keseluruh tubuh. Semua tisu tubuh manusia memerlukan oksigen.

Akibat kekurangan sel darah merah yang normal akan menyebabkan pesakit kelihatan pucat kerana paras hemoglobin (Hb) yang rendah (anemia).
Kekurangan sel darah merah bagi membekalkan oksigen akan mengakibatkan pesakit talasemia berasa lesu, tidak bermaya, dan mungkin sesak nafas sekiranya paras hemoglobin semakin menurun.


Jenis-jenis Talasemia.

Talasemia minor :
Talasemia minor merujuk kepada mereka yang mempunyai kecacatan gen talasemia tetapi tidak menunjukkan tanda-tanda talasemia atau pembawa
Talasemia major :
Talasemia major merujuk kepada mereka yang mempunyai baka talasemia sepenuhnya dan menunjukkan tanda-tanda talasemia.

Pembawa Talasemia

Biasanya penghidap Talasemia tidak menunjukkan apa-apa tanda atau masalah kesihatan. Tetapi mereka boleh menurunkan gen Talasemia kepada anak-anak. Sekiranya salah seorang ibu atau bapa adalah pembawa, keadaan berikut boleh berlaku.

Peratusan risiko untuk setiap kehamilan; - 50% kemungkinan adalah pembawa dan 50% kemungkinan adalah normal - Tiada anak yang menghidap Thalassemia (talasemia major)

Pesakit Talasemia

Sekiranya kedua-dua ibu dan bapa adalah pembawa Talasemia, keadaan berikut boleh berlaku; -
25% kemungkinan anak mereka adalah pesakit Talasemia dan - 50% kemungkinan anak mereka adalah pembawa - dan 25% kemungkinan anak mereka adalah normal

(Nota: Pesakit Talasemia biasanya mempunyai paras hemoglobin yang rendah iaitu kurang daripada 10g/dl.)


Gambarajah berikut menunjukkan perinciannya bagaimana Talasemia diwarisi.






Apa itu Talasemia Major?

Pesakit Talasemia Major mengalami kekurangan darah yang serius. Mereka memerlukan penambahan darah sekali setiap bulan dari kecil sehingga sepanjang hayat mereka.

Penambahan darah mengakibatkan pengumpulan zat besi dalam darah dan ini akan menyebabkan kerosakan jantung, hati dan boleh menyebabkan kencing manis. Pesakit juga berisiko meninggal dunia jika tidak mengambil ubat yang disyorkan.

Pesakit-pesakit ini perlu menyuntik ubat pembuangan zat besi sepanjang hayat untuk memastikan jangka hayat yang panjang.

Mereka ini boleh diubati dan sembuh dengan pemindahan sum-sum tulang

Apakah vitamin Shaklee yang dapat membantu anda lebih sihat dan cergas?

Vitamin B Complex - mengandungi rangkaian vitamin B mampu mengurangkan tekanan dan stress. Ianya juga membantu tubuh dalam melawan penyakit.

Vitamin E - diperlukan sebagai anti-oksidan yang tinggi serta bagi mencairkan darah. Tetapi, jika penghidap mengambil ubat seperti Warfarin atau Coumadin anda dinasihatkan memberitahu doktor pakar anda supaya dos yang diambil itu dapat dikurangkan.

Ostematrix - bersama Magenesium dan Vitamin D membantu dalam pengawalan
denyutan jantung supaya seimbang.

Energizing Soy Protein - disarankan kerana protin membantu dalam pembinaan sel-sel baru dalam tubuh badan, ini termasuklah sel-sel darah merah. ESP juga boleh meningkatkan tenaga.

Zink complex - baik untuk penghidap Talasemia Minor SAHAJA kerana ianya membantu dalam meningkatkan sistem imun tubuh penghidap serta mengurangkan risiko high-density lipoproteins (menurut Dr. M Aroon Kamath dalam artikelnya di Doctors Lounge.)

Pesakit juga sangat digalakkan mengambil Vivix yang berfungsi sebagai agen antioksidan terbaik dan penjagaan imun pesakit. Pelbagai kajian klinikal yang dijalankan menunjukkan pengambilan supplemen yang mengandungi resveratrol seperti Vivix memberikan kesan yang yang lebih baik kepada pesakit  talasemia dan penderita anemia.

PERINGATAN!!  VITA-LEA & ALFALFA tidak digalakkan untuk pesakit Talasemia.


Jangan berhenti ikhtiar untuk kesihatan anda.


KESIHATAN MILIK KITA SEMUA.


Good Health Is Wealth


 Hubungi kak ja untuk mendapatkan konsultasi tentang produk Shaklee dan set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Pengedar sah Shaklee kawasan Port Dickson, Seremban, Senawang dan Seluruh Malaysia





Feiza Aziz

ID : 1004954
Fb Page : Nutrisi Terbaik
Call/SMS/Whatsapp/Telegram : 019-617 5288
COD : Port Dickson,Seremban,Senawang


DISCLAIMER:
Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, mengubati, atau mencegah sebarang penyakit

No comments:

Post a Comment