Thursday 20 April 2017

5 TIPS KEKAL KURUS LANGSING DI PAGI RAYA

Kekal kurus dan langsing di pagi raya.




Amboi, awalnya kak ja bercakap tentang raya kan? Hehe..bukan apa. Bila kita kongsikan awal, senang lah korang nak buat persediaan kan. Takdelah nanti terkejut di saat-saat akhir.

Kena pulak pagi raya kita dihidangkan dengan juadah yang enak. Memang banyak godaannya untuk menolak makanan yang terhidang. Pulak tu ramai yang buat rumah terbuka. Rasa rugi pulak kalau tak menikmati juadah tu kan? Kita boleh ambil peluang tersebut tetapi secara berhemah dan berhati-hati.

Semua makanan ni memang mempunyai kalori yang tinggi yang boleh menyebabkan kita semua mengalami penambahan berat badan lebih kurang 2-3kg semasa hari raya..

So, harini kak ja nak share sikitlah dengan korang semua tips-tips untuk kekal langsing di pagi raya.

1. Kawal Nafsu.


Ini yang paling utama. Nafsu makan yang tak terkawal lah punca berat badan korang naik mendadak di Hari Raya. Elok-elok dah jadi duyung waktu Ramadhan, tiba-tiba di Hari Raya, bertukar jadi dugong pulak. Memang lah takdinafikan semua juadah raya ni tersangat lah sedap dan susah nak jumpa di hari lain, tapi, korang akan lagi stress bila lihat jarum penimbang bagai berpusing-pusing tak mahu berhenti.


2. Guna Pinggan Kecil.



Juadah raya buatkan kita rasa nak makan semua sekali sekaligus dalam satu round, betul? Kak ja pun maca tu jugak. Rasa rugi kalau tak try semua makanan.Tak perlu malu-malu. Hampir kesemua orang pun macam tu. Tak mengapa, kali ni, cuba ambil pinggan yang lebih kecil untuk isi makanan. Sebenarnya, selagi pinggan tak penuh, selagi tu lah kita isi. Bila guna pinggan kecil, cepat penuhnya. Psikologi! Kalau pun nak makan semua yang di hidang, habiskan dulu yang di pinggan. Tak baik membazir.

3. Kawal Portion Makanan.




Maksudnya, ambillah semua makanan yang korang suka, tapi dalam kuantiti yang kecil dan sederhana. Mungkin boleh ambil sedikit sayur lodeh, sedikit rendang, ketupat atau lemang, serta buah-buahan. Jangan rambang mata bila tengok makanan.

4. Berhenti Sebelum Kenyang.



Ini lagi satu habit di hari raya yang hampir kesemua orang tak mampu buat. Sebab utamanya, juadah sedap, tak jumpa di hari lain, dan tak nak kecewakan tuan rumah! Semua pun kita lihat sedap di mata dan di tekak. Sedangkan Rasulullah saw yang berpesan sebegini, mestilah ada kebaikannya kan? Ia juga boleh elakkan korang berasa senak dan sakit perut. Selain dari membolehkan korang tetap gagah nak round satu kampung beraya!


5. Pengambilan suplemen atau Set Slimming Shaklee 


Ok. Ni yang paling best.
Set ni dapat membantu korang untuk kekal slim dan sihat sekiranya diambil dengan betul dan konsisten.

1) ALFALFA / HERB LAX

Untuk detoks atau buang segala toksin di dalam badan supaya penyerapan vitamin lebih optimum. Selain itu, turut membantu dalam penyingkiran / pembuangan lemak di dalam badan.


2) LECITHIN / OMEGA GUARD

Proses pemecahan lemak boleh dilakukan dengan mengambil Lecithin atau Omega Guard atau kedua-duanya sekali.  Lecithin dinamakan pengemulsi semulajadi kerana ia mempunyai kesan melekat pada lemak. 

Sama juga dengan omega, tetapi omega mengandungi leptin di mana dapat mengawal selera makan. Kunci kejayaan mereka yang dapat mengurangkan berat badan adalah dapat mengawal nafsu makan. Jika omega hendak dibandingkan dengan Lecithin, ternyata Omega mempunyai kuasa membakar lebih pantas daripada Lecithin. 

Pengambilan omega secara konsisten juga boleh mengempis perut bagi mereka yang mengalami masalah perut buncit.

3) ENERGIZING SOY PROTEIN / CINCH SHAKE MIX

Protein sangat perlu untuk membantu meningkatkan metabolisme tubuh, meningkatkan perkembangan otot, menjaga nafsu makan dan menjaga otot bebas lemak.

Untuk protein terbaik, anda boleh memilih samada Cinch Shake Mix kerana pembakaran kalori oleh Cinch lagi banyak berbanding ESP. Jika korang ibu yang menyusukan anak, ESP adalah protein terbaik untuk ibu yang menyusu. Tetapi tidak ada masalah jka ibu menyusu ingin turut mengambil Cinch Shake Mix.

Kenapa perlu mengambil protein? Kerana apabila lemak dibuang daripada badan, otot diperlukan untuk menggantikan ruangan yang kosong itu bagi mengelakkan kulit tidak kelihatan lembik dan menggeleber.

Suplemen ni memang kak ja ambil dan bawa ke mana sahaja kak ja pergi.

Jadi, pada korang yang nak kekal cantik dan langsing tu, rajin-rajinlah follow tips yang kak ja share kan tadi. Semoga bermanfaat.

Dan jangan lupa ambil suplemen Shaklee.

Semoga usaha korang Berjaya!

 Hubungi kak ja untuk mendapatkan konsultasi tentang produk Shaklee dan set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Pengedar sah Shaklee kawasan Port Dickson, Seremban, Senawang dan Seluruh Malaysia


Feiza Aziz
ID : 1004954
Fb Page : Nutrisi Terbaik
Call/SMS/Whatsapp/Telegram : 019-617 5288
COD : Port Dickson,Seremban,Senawang

DISCLAIMER:
Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, mengubati, atau mencegah sebarang penyakit



No comments:

Post a Comment