Monday 15 May 2023

Menu Open House Hari Raya

Pejam celik...pejam celik...dah nak sampai kita ke penghujung Syawal. Seronok betul berhari raya sampai tak sedar masa yang kian pantas berlalu.

Mana taknya. Ini lah masanya kita nak ziarah sanak saudara, berkunjung ke rumah kawan-kawan, buat open house, terima undangan open house. Fuh! Meriah betul raya kali ni ye.


Kak ja macam biasa, setiap kali raya akan balik ke rumah mak abah. Tapi tahun ni mak abah tak buat pun open house Hari Raya. Sebab setiap kali raya memang rumah kami selalu terbuka untuk tetamu. Raya kedua dan ketiga memang tak berhenti rumah mak abah dikunjungi saudara mara. 


Biasanya kami hidangkan Mi Bandung. Tapi tahun ni kami hidangkan ketupat, masak lodeh, kuah kacang, rendang daging, kway teow goreng basah, dan kuih raya. Tapi menu pun biasanya berubah-ubah ikut situasi dan keadaan.

Seronok tau bila tengok makanan habis dimakan. Puas hati sangat bila tetamu pulang dengan perut kenyang 😂.

Kitorang pun tak lepaskan peluang untuk ziarah sanak saudara yang lain. Dapatlah kitorang konvoi ke Muar dan Melaka pergi beraya rumah makcik dan pakcik. Rumah pertama kami dihidangkan dengan nasi putih, kari ayam, ikan goreng, sambal belacan dan air sirap. Masa ni memang masing-masing berselera makan. Maklumlah rumah pertama dan kebetulan pulak kami sampai pada waktu tengahari. Memang ngam lah untuk isi perut 🤭.

Pergi rumah kedua masih lagi dengan hidangan yang berat. Laksa dan mi kari. Tapi kak ja cuma jamah sikit laksa yang dikongsi dengan anak dara kak ja.

Masuk rumah ketiga, kak ja surrender dah. Tak larat dah nak makan. Lebih banyak minum air je sebab cuaca pun panas sangat. Tapi bila pergi rumah keempat, kak ja jamah juga nasi impit dan kuah lontong. Kira macam makan malam lah.

Alhamdulillah, yang penting dapat berjumpa sedara mara yang dah lama tak jumpa. Semoga dengan sambutan raya tahun ni, menjadikan kita insan yang lebih baik dalam menyantuni tetamu tak kira usia.

#NextLevelBlogging
#Blogmegashaklee
#ShakleeThrive2023
#ShakleeTriumph2023

No comments:

Post a Comment