Wednesday 3 April 2019

Cara Atasi Rambut Gugur



Rambut gugur setiap hari adalah normal. Namun perlu diketahui tahap mana keguguran rambut setiap orang? Secara purata, manusia keguguran kira-kira 70-100 helai rambut setiap hari. Itu normal. Masalah akan bermula apabila rambut yang gugur dan mulai tumbuh semula terlalu lambat atau sedikit, dan seterusnya langsung tiada.




Pelbagai cara digunakan untuk memulihkan kembali masalah ini, tidak kurang juga ada yang mencuba petua orang dulu-dulu .

"Ambil beberapa helai daun bunga raya dan lidah buaya. Basuh hingga bersih dan kisar sehingga hancur. Perap ramuan di atas kepala selama sejam. Lakukan 2 kali seminggu".

Petua ini bagus, sekiranya berkesan kepada individu yang mengalami masalah tersebut.

Tahukah anda struktur rambut yang sihat terdiri dari protein dan karbohidrat dan ia disuburkan oleh liang rambut. Jika liang rambut dibebankan dengan terlalu banyak tugas, rambut akan menjadi lemah dan mudah gugur. Wanita yang mengalami keguguran rambut dengan kehilangan rambut dari bahagian tepi garisan rambut manakala lelaki akan kehilangan rambut bermula dari bahagian tengah kepala.

Punca-punca rambut gugur

1. Genetik
2. Tekanan - emosi yang tidak menentu menyumbang kepada peningkatan sebum
3. Pemakanan
4. Diet yang tidak seimbang - diet yang tidak dapat memenuhi keperluan nutrisi rambut
5. Faktor hormon - terutamanya kepada ibu-ibu selepas melahirkan 
6. Pengambilan ubat yang boleh menjejaskan pertumbuhan rambut
7. Putus haid
8. Penggunaan produk rambut yang mengandungi bahan kimia dan ketidakseimbangan tiroid


Nutrisi yang diperlukan rambut

Zat besi adalah penguat rambut paling baik, di mana ia membantu membawa oksigen darah ke seluruh tubuh sehingga dapat menjaga rambut supaya kuat dan sihat.

Rambut yang nipis dan lemah adalah petanda yang seseorang itu tidak cukup zat besi. Di antara sumber terbaik zat besi adalah daging merah.

Antara lain juga disarankan mengambil asid lemak Omega-3 dan 6 untuk meningkatkan kesihatan kulit kepala.

Kandungan makanan yang tinggi omega-3 boleh didapati dalam ikan salamon dan mackerel. 

Seterusnya pilihlah makanan dan diet yang seimbang seperti buah-buahan dan sayur sayuran, lemak sihat dan protein supaya badan anda mendapat kesemua nutrien yang diperlukan.

Antara Vitamin Shaklee yang dicadangkan adalah seperti :


Energizing Soy Protein
Mengandungi kadar protin yang cukup tinggi. Sebagaimana yang kita sedia maklum, kekurangan protin menyebabkan pertumbuhan rambut menjadi perlahan. Pastikan bahawa kita telah mengambil cukup protein agar rambut dapat tumbuh dengan lebih cepat dan sihat.

Revitalizing Shampoo
Salah satu shampoo dalam rangkaian Pro Sante Hair Care Shaklee. Mengandungi sistem pembersihan berpatent. Formula shampoo ini menggunakan pelembap dan protein semulajadi yang berasaskan sayuran termasuklah kelapa dan jagung untuk kutikel rambut yang lebih licin.

Sesuai digunakan untuk semua jenis rambut. Sangat berkesan memperbaiki rambut yang rosak dan kering. Hasilnya rambut kekal dalam pH semulajadi, lebih kuat, bersinar, seimbang antara minyak dan lembapan.

Zinc Plus
Diet yang kurang zink boleh membawa kepada kelemahan sistem imun yang boleh menyebabkan keguguran rambut. Zink boleh memainkan peranan yang penting dalam modulation paras testosteron pada lelaki normal. Apabila hormon seimbang maka risiko kehilangan rambut boleh dikurangkan.

Zink boleh menguatkan folikel rambut anda dan boleh membantu mencegah beberapa jenis keguguran rambut. Zink juga sumber mineral untuk mempercepatkan pertumbuhan sel baru & pembinaan tisu yang rosak.

B-Complex membantu rambut dengan 4 cara : -

§  terlibat dalam pembentukan rambut yang sihat.


§  melicinkan pertumbuhan rambut pada kadar yang rata
§  B-Complex yang cukup akan menguatkan rambut agar tidak mudah retak.
§  membantu mengekalkan warna rambut, penting mencegah rambut beruban.  

MENCEGAH ITU KAN LEBIH BAIK DARI MERAWAT 

Sebelum rambut kita jadi makin nipis dan botak, cepat-cepatlah dapatkan set rambut gugur ni sekarang.

Rambut kan mahkota setiap insan. Jadi haruslah dijaga dengan baik dan teliti.


Dapatkan set Shaklee dengan harga murah sekarang bila DAFTAR AHLI



Hubungi kak ja untuk mendapatkan konsultasi tentang produk Shaklee dan set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Pengedar sah Shaklee kawasan Port Dickson, Seremban, Senawang dan Seluruh Malaysia.


Feiza Aziz

ID : 1004954
Fb Page : Nutrisi Terbaik
Call/SMS/Whatsapp/Telegram : 019-617 5288
COD : Port Dickson,Seremban,Senawang


DISCLAIMER:
Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, mengubati, atau mencegah sebarang penyakit


No comments:

Post a Comment